درگــــــــــــــــــزیــــــــــــــــن dargazin

درگــــــــــــــــــزیــــــــــــــــن dargazin

وطن آبا و اجدادی من؛ درگزین

تورکان  قارا گؤزلو

 

هم اکنون ڊﻴش از 60% ازجمعیت استان همدان را تورک ها تشکیل میدهند. بخشی از تورک های استان از اعقاب ایل تورک قره ﮔؤزلو هستند که از گذشته های بسیار دور، غالبا بهره ی وافی از عرفان و ذوق ادبی داشته ودر مقاطع مختلف تاریخی، مصدر خدمات اجتماعی و سیاسی بوده اند.هم چنان که ایلات ترک دیگری در استان همدان ساکن هستند مانند افشارها در شهرستان اسدآباد، تورکان باهار در شهرستان باهار، تورکان تکللو و بیات در شهر همدان ...تورکان قره ﮔؤزلو هم در شهرهای کورنگ، منطقه درگزین، مهربان،خدابنده لو و جاهای دیگر ساکن هستند.

وجه تسمیه ی ایل قره ﮔؤزلو(چشم سیاهان) هرچه باشد بر اساس منابع و مدارک متعدد تاریخی، آنها گروهی از تورک ها بودند که ابتدا در آسیای مرکزی(قزاقستان،قرقیزستان،اوزبکستان،تورکمنستان) زندگی میکردند اما با آغاز حاکمیت تورکان سلجوقی در خاورمیانه از جمله ایران،قره ﮔؤزلوها نیز که خود از تورکان سلاجقه بزرگ بودند به مناطق شام(سوریه ی کنونی) مهاجرت و آنجا را موطن خود قرار دادند.

در سال 800 ه.ق امیر تیمور گورکانی که خود از تورکان اوزبک بود،به قصد توسعه ی امﭘراطوری مقتدر خویش به مناطق شام آسیای صغیر لشکرکشی نمود و ﭘس از فتح آن مناطق و به هنگام بازگشت از سمرقند امر نمود که بعضی از ایلات تورک ساکن آن نواحی از جمله قره ﮔؤزلوها به موطن نخستین شان یعنی تورکستان(آسیای مرکزی) باز گردند. در راه بازگشت و با تقاضای جد شاه اسماعیل صفوی، ایلات تورک مذکور از لشکر امیر تیمور کوره کن جدا شدند و قره ﮔؤزلوها در استان همدان فعلی رحل اقامت افکنده و به تورکان بومی استان همدان اضافه شدند. قره ﮔؤزلوها کم کم صاحب نفوذ و قدرت و مکنت و اراضی در جای جای ایران شدند.

در اواخر تسلط زندیه و مقارن ظهور سلسله ی تورک قاجاریه، نیروی عظیمی به دست آورده و نقش بس مهمی در تحولات سیاسی و اجتماعی ایفا کردند. در اواخر قرن 13ه.ق بیش از سه چهارم روستاها و قراء منطقه همدان آزربایجان در تملک بزرگان قره ﮔؤزلو بود ضمن اینکه وصلت چندین نفر از امرای این ایل با شاهزادگان قاجار بر موقعیت و قدرت آنها افزود. از ایل تورک قره ﮔؤزلو مردان بزرگی در صفحات تاریخ سرزمین آزربایجان درخشیده اند. از جمله :

۱.عالم و عارف صوفی مشهور "حاج محمد جعفر بن حاج صفر قره ﮔؤزلوی کورنگی " ملقب به "مجذوب علی شاه " :نخست وزیر دوره دوم مجلس شورای ملی در زمان سلطنت محمد علی شاه قاجار

۲ ."علی خان قره ﮔؤزلو" :سردار شجاعی که در جنگ ایران و انگلیس در بوشهر چندین بار ارتش دشمن را وادار به عقب نشینی کرد.

۳ ."محمود خان قره ﮔؤزلو" :وزیر خارجه ی ناصرالدین شاه

۴."ابوالقاسم خان قره ﮔؤزلو" ملقب به "ناصرالملک": با نفوذ ترین رجل سیاسی تورک در عصر قاجاریه که نایب السلطنه ی احمد شاه قاجار هم بود و صدها شخصیت معروف دیگر...

بخشی از تورکان قره ﮔؤزلو در تورکیه ساکن هستند که با لهجه تورکی استانبولی نام آنها به صورت "کاراﮔؤز" تلفظ می شود. در زمان سلطان بایزید دوم امﭙراطور عثمانی، دو نفر از ﭙاشاهای تورکان عثمانی ملقب به  "قره ﮔؤز پاشا" بودند{ پاشا بالاترین رتبه نظامی در ارتش عثمانی  و به معنی   ﮊنرال} .

 

در پایان ما تورکان استان همدان با پیشینه ی فرهنگی و تمدنی طولانی  به تورک بودنمان افتخار میکنیم و در مقابل تورک ستیزان این سرود را ترنم میکنیم که:

 

 

حق یولوندا ییله روخ جسارتی ،غیرتی چوخ

 

 

اؤلدۆسۆ وار دؤندۆسۆ یوخ

تۆرک اﺌل لری منیم اﺌلیم

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: Ayaz & Orhan ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 آبان 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , dargazin.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com